Träningstips

Behöver du träningstips och inspiration för att komma igång med vardagsmotionen eller för att ta din träning till nästa nivå? Fortsätt läs här för några tips som du kan ta del av i din vardag för att ni dina mål till ett hälsosammare liv.

Vad är ditt träningstips? Dela gärna med dig med vad du tror kan inspirera andra till att träna mer i vardagen. Skriv ditt tips nedan så kan just ditt tips bli publicerat här på Träna Idag med ditt namn.

simma

Glöm inte att simma

Jag vill tipsa alla om att ta några extra simtag och simma en bit när vi badar.

Jag läste någonstans att var tredje vuxen inte klarar av att simma 200 meter i sjö eller hav. Att ta en simrunda är inte bara härligt och rogivande, det ger även en jättebra träning för hela kroppen som dessutom kan vara livsviktig. Jag brukar simma ut åtminstone några meter innan jag simmar tillbaka till stegen eller stranden.

Glöm inte att ta några extra simtag när du ändå ligger i vattnet.

/Tobias

 

Ha ett mål med din träning

Vad har du för mål med träningen?

Ett bra träningstips är att ha kortsiktiga eller långsiktiga mål där du själv lägger upp hur mycket eller lite du vill träna varje vecka eller månad. Att ha ett mål gör att du blir mer motiverad och sugen på att träna. Oavsett om du har som mål att klara 20 kilo mer i bänkpress eller bara har som mål att ta en promenad i veckan och vara frisk länge samt må allmänt bra är det alltid bra att ha någonting att sträva mot. Du måste inte ha specifika träningsmål för att leva sunt och hälsosamt, du kan istället sätta upp livsmål där du vill orka mer och vara mer aktiv med vänner och familj där fysisk aktivitet är nyckeln till att klara just det.

 

 

Drick mycket vatten

Ett bra tips är att dricka mycket vatten i alla lägen, oavsett om du tränar eller inte. Kroppen mår som allra bäst när den får mycket vatten så vi inte blir uttorkade. Vatten fungerar som olja och smörjer kroppen inifrån och håller oss återfuktare. Drick åtminstone 1 liter vatten om dagen, helst ljummet eller halvljummet halvkalls så jobbar inte kroppen så mycket för att värma upp iskallt vatten.

/ Ida

Träna lätt som gör mycket för kroppen

Lägg dig på mage och ställ dig upp snabbt (+ev hoppa ett litet hopp) 10 gånger. Det brukar jag säga till mina patienter som behöver träna mer och som varken har redskap eller förberedelser. Det tar så lite tid också, så det går inte heller inte skylla på att man inte hinner

Perfekt för de som aldrig tränat tidigare.

Sänk tröskeln – Det lilla räcker

Jag brukar också säga att om man har som ambition att gå ut och gå en timme varje kväll så är det lätt att man inte orkar ta sig ut. Därför kan man lura sig själv lite genom att sänka tröskeln till löjligt låg. Att istället tänka att ”jag ska gå ut och gå bara ett varv runt kvarteret” eller ”jag går ut EN minut”. För när man väl sen är ute kan man lika gärna gå ett varv eller en minut till. Det jobbigaste är oftast inte att gå, det jobbigaste är oftast att resa sig och ta på skorna.

/Rebecca – Dietist

Ta trappan!

Ta trappan eller hissen? En klassiker när det kommer till vardagsmotion som inte kan sägas för ofta. Börja ta trapporna upp till lägenheten eller istället för rulltrappan i köpcentrat så kommer du märka att det gör skillnad. Benen är gjorde för att gå med, även i trappor.

Gångavstånd till jobbet?

Har du en kvarts eller halvtimmes gångavstånd till jobbet? Testa att gå upp en kvart tidigare och gå till jobbet istället för att ta bilen eller bussen. Inte blir du bara piggare hela dagen, du gör hela din kropp en härlig tjänst.